Mercer aan de Ferdinand Bol
Pim Dresen was tien jaar toen hij met zijn ouders in New York zijn eerste paar sneakers kocht. In Mercer Street.In een sneakerwinkel zoals we die in Europa niet kenden. Jaren later startte hij zijn eigen sneakermerk Mercer en dit jaar opende hij zijn eerste winkel aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam.
Bij het pand op de hoek van de Ferdinand Bolstraat en de Saenredamstraat zijn stijlvolle zwarte markiezen met de naam Mercer neergelaten. Binnen valt naast de sneakers en sportieve kleding, vooral de Amerikaanse sfeer van de inrichting op. Op een beeldscherm kun je de US Open volgen. Er liggen basketballen van het merk Macer op de planken. Baseballjasjes hangen verderop in de winkel. Achterin zitten een paar mooie jonge mensen achter de computer, bezig met het ontwerpen van de volgende collectie en de marketing en branding van het merk. Beneden is een ruimte ingericht voor de retail, met de collectie van het komende seizoen.
'Op een bepaald moment had ik 350 paar sneakers.'
Pim Dresen begon acht jaar geleden aan dit avontuur en opende in februari van dit jaar, tijdens de corona lockdown, zijn eerste eigen winkel. ‘Je kunt zeggen dat ik vanaf mijn bezoek aan New York verslaafd ben geraakt aan Amerika en sneakers. Die sneakercultuur ontstond daar veel eerder. Hier waren er maar een aantal mensen obsessief bezig met sneakers, en ik was daar absoluut een van. Het was zelfs zo erg dat ik me, voor ik aan het werk ging bij de bank, ’s ochtends posteerde voor een winkel, als daar die dag een exclusieve sneaker werd gelanceerd. Ik moest en zou die schoen hebben. Op een bepaald moment had ik wel 350 paar. De hele opslag van mijn kleine appartementje stond vol met die schoenen. Die ik overigens niet droeg. Ik verzamelde alleen, en was continu op zoek naar unieke ontwerpen. Dus, zoals dat gaat met een obsessie, er kwam een moment dat ik zelf mijn eigen unieke schoen ging ontwerpen. Want dat is wat je uiteindelijk wil. Een eigen handgemaakte schoen, die niemand heeft.
Knipoog
Ik vloog naar Portugal, want ik had gegoogeld dat je voor de ambachtelijke productie daar moest zijn. Met een stuk leer dat me beviel, mijn ontwerp en tien van mijn meest favoriete schoenen liep ik een fabriek binnen. Met handen en voeten legde ik uit wat ik precies wilde, tot en met de zolen aan toe. Et voilà, ik had mijn eerste eigen schoen, waar ik wel meteen Mercer op zette, meer als een knipoog naar Mercer Street New York. Trots heb ik mijn sneaker op Instagram gepost en wat denk je? Ik werd gebeld door een winkel die de schoen wel wilde inkopen. Maar dat kon natuurlijk niet. Het was mijn eigen schoen.
Daarna heb ik wel ontslag genomen bij de bank. Ik wilde mijn jongensdroom volgen, ben teruggegaan naar Portugal en heb drie maanden meegewerkt in een fabriek, om het vak te leren. Ik heb ook alle producenten bezocht, van leerbewerkers en schoenmakers tot zolenfabrikanten. Alles. Tot ik het aandurfde. Mijn eerste levering was duizend stuks. Mijn hele huis lag vol. Ik ben toen letterlijk met een koffertje langs de winkels gegaan. Daarnaast startte ik ook een webshop. In Nederland ging het heel makkelijk. Ik had zo tien winkels bij elkaar die ieder 30 tot 60 paar afnamen. Ik kon er absoluut niet van leven, dus ik deed voor 2,5 dag de administratie bij een investeringsmaatschappij. Bonnetjes in de mappen stoppen. Maar prima, ik hoefde er niet bij na te denken en de overige 4,5 dagen kon ik Mercer ontwikkelen.
Emotie
We zijn nu acht jaar verder. Ik begon met het product en de merknaam. Inmiddels heb ik een brandmanager aangenomen. Want voor de verkoop moet je ook emotie aan je merk koppelen. Marketing en branding zijn natuurlijk heel belangrijk. We gaan nu dus van een heel goed product naar een heel goed merk. Dat gaat gestaag. We maken reclame met billboards in de stad, maar ook via Instagram doen we veel. Influencers als Future, Bella Gigi Hadid, Lewis Hamilton, en Lady Gaga liepen op onze schoenen. We merken nu we Mercer baseballjasjes hebben, dat het merk veel sneller wordt opgepakt. Nu we Mercer door de kleding van top tot teen kunnen laten zien, lijken de mensen het ineens te begrijpen. En zien ze dat Mercer tussen sport en chic in zit.
Pim vervolgt: ‘We ontwerpen alles zelf. Vormgeefster Lea komt van de AMFI en weet alles van ontwerpen en de techniek die nodig is voor de kleding, en ik weet inmiddels alles van de schoenen. Het merk Mercer staat voor Unique designs, High-end sustainability en effortlessly cool. Dat geldt voor al onze kleding en voor de schoenen die in Portugal en Italië worden gemaakt. We hebben bijvoorbeeld vegan schoenen gemaakt van ananasleer, of leer gemaakt uit de restanten van de wijnproductie uit Italië, en schoenen gemaakt van plastic petflesjes. We kopen ons eigen leer in voor schoenen en produceren onze eigen zolen van Vibram. Dat zijn de Pirelli-banden onder de zolen. We weten precies waar al het materiaal vandaan komt dat in onze kleding en schoenen is verwerkt, en de collectie van volgend jaar krijgt een code die je kunt scannen en waarin alle productinformatie is af te lezen.’
Eyeopener
‘De winkel is voor Mercer veel belangrijker gebleken dan we van tevoren konden inschatten,’ legt hij uit. ‘Ik heb in het coronajaar 2020 getekend voor dit pand. En ik dacht: we zien het wel, al verkoop ik één paar schoenen, ik heb ook een fijn kantoor hier. Ik dacht dat de retail dood was, maar het loopt als een dolle. Ik zit hier nu vijf maanden, en zie voor het eerst de doelgroep binnenkomen. Bovendien krijg je meer pers met een winkel, en meer passanten die je anders nooit hadden ontdekt. Naast Nederland zijn Engeland en Frankrijk belangrijke landen voor ons. En deze winkel is echt een eyeopener. Dus ik heb nu twee panden in Londen in optie, maar kan er vanwege de corona helaas nog niet kijken. Daarna volgt Parijs. De focus is nu gericht op de eigen kanalen: eigen winkels en eigen webshops. Je kan in je winkel veel meer je merkverhaal en beeld creëren. Dat is zo belangrijk. Bovendien vind ik niets leuker dan wanneer er bijvoorbeeld een jongen binnenkomt die gave sneakers koopt en dat je dan kan zeggen dat die sneaker is gemaakt van gerecyclede plastic flessen. Zo’n jongen vindt dat dan ineens heel vet. Terwijl hij daar helemaal niet mee bezig was. Hij wilde gewoon mooie sneakers. En zo probeer ik dan klant voor klant de wereld te verbeteren.’